Meivakantie en de heilige berg Tai Shan - Reisverslag uit Beijing, China van Renée Derks - WaarBenJij.nu Meivakantie en de heilige berg Tai Shan - Reisverslag uit Beijing, China van Renée Derks - WaarBenJij.nu

Meivakantie en de heilige berg Tai Shan

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

01 Juni 2008 | China, Beijing

Hee allemaal,

Daar ben ik weer! Een tijdje geleden, ik weet het maar het is zo (leuk) druk hier dat ik amper tijd heb gehad. Pap, mam en Tom zijn intussen alweer 2 weken thuis en ik heb het normale leventje hier weer opgepakt. Alweer 2 schoolweken erop zitten en nog maar 3 schoolweken en 1 tentamenweek te gaan. Het einde komt eraan en dat begin ik nu goed te beseffen. Vandaag (1 juni) is de laatste maand van mn studiestage ingegaan. Dus daarom zijn we van plan om die laatste weken nog even heel erg leuk te maken en alle leuke dingen die we nog willen doen, ook zeker te gaan doen.

Maar goed, ik zal weer verder gaan waar ik was geëindigd vorige keer. De vakantie. Papa, mama en Tom hebben het erg leuk gehad in Xi’an en daarna hebben we met z’n 4en er nog een leuke week van gemaakt in Beijing. We zijn nog naar een park geweest op zaterdag en hebben daarna een Hutong tour gedaan in riksjas. Zondag was het een beetje regenachtig en daarom hebben we de hele dag gewinkeld. Vooral op de Zijdemarkt hebben we ons flink uitgeleefd, met een grote koffer vol gingen we weer naar huis die avond. Helemaal moe van de hele dag afdingen en onderhandelen, maar leuk was het zeker wel! Verder zijn we nog naar een acrobatenshow geweest en hebben we het Olympische dorp bezocht. Daar staan bijna alle stadions voor de Spelen 2008. Was mooi om te zien maar er moet toch nog wel veel gebeuren. We hebben van afstand ‘the Birds Nest’ gezien, waar voetbal en atletiek is. En ook het zwemstadion hebben we gezien. Ze hebben er in ieder geval wel hun best op gedaan en het zag er mooi uit vond ik. En natuurlijk zijn we nog een aantal keer heel lekker gaan uit eten.

Maar het hoogtepunt van de week waren toch wel woensdag en donderdag. Woensdagmiddag zijn we vertrokken naar Miyun, een stadje wat op de route naar de Chinese muur ligt. Vanaf daar is het nog maar 1 uurtje naar de muur. Daar hebben we in een hotel geslapen. Aan het stadje was niet veel speciaals behalve dat ze daar blijkbaar bijna nooit buitenlanders zien en dat we dan ook heel veel werden nagekeken en nageroepen. De volgende ochtend zijn we naar een heel appart, niet al te smakelijk chinees ontbijt naar de muur vertrokken. We zijn bij het punt Jinshanling afgezet door de taxichauffeur. Vanaf daar zijn we naar Simatai gelopen, een ander punt van de Chinese muur. Dat is een tocht van ongeveer 4 uur wandelen, alleen maar over de muur heen. Het was die dag prachtig weer. Fel blauwe lucht en rond de 25 graden. Echt een heel leuke dag, lekker gepicknickt op de muur en heel veel gewandeld. Om 6 uur waren we weer terug in Beijing, we hebben toen nog een keer heel lekker uitgegeten en helaas, toen zat het er alweer op. Vrijdag om half 12 heb ik ze weer uitgezwaaid. Die 3 weken gingen toch weer heel snel voorbij maar, wat het belangrijkste is, ze waren wel heel erg leuk en om nooit te vergeten!

Tai Shan
Nadat ik ze had uitgezwaaid ging ik weer snel m’n rugzak inpakken. Om half 3 die dag vertrok namelijk de trein naar Tai Shan. Tai Shan is een van de heilige bergen in China. De berg is ook deel van de wereld erfgoedlijst van Unesco. Hij is 1545m hoog en volgens mn boekje heeft ie 6660 trappen. Het moet best een zware tocht zijn maar als je dan eenmaal boven bent, blijkt het zeker de moeite waard te zijn. Samen met 8 klasgenoten ging ik daar dit weekend heen. Op de heenweg zat ik samen met Jolien en 100 chinezen in een treincoupe. Ik kan moeilijk beschrijven hoe het was, maar onvergetelijk was het wel. Wij hadden zitplaatsen wat inhield dat je naast elkaar op een bankje gepropt zit. Maar behalve dat alle zitplaatsen bezet waren stonden er ook nog een heeel veel mensen in het gangpad. Voller kon het niet en als je naar de wc moest dan moest je je overal tussendoor proppen. Daar kwam ook nog eens bij dat alle Chinezen ons aangaapten en als ik naar de wc ging al die ogen me volgden vanaf het moment dat ik opstond tot dat ik weer ging zitten. En dan heb ik t nog niet eens over het spugen en smekken van ze gehad. Na 8 uur in de trein te hebben gezeten waren we dan ook heel erg blij dat we weer buiten stonden. We zijn toen naar een hotel gegaan met z’n allen en zijn meteen gaan slapen.

De volgende ochtend gingen we de berg beklimmen. Dit was echt een leuke ervaring. Af en toe was het best zwaar en omdat het best warm was zweette je je een ongeluk. Maar het was erg gezellig en iedereen was heel trots op zichzelf toen we ’s avonds rond 5 uur boven kwamen. Op de top hebben we toen een hostel gezocht. Helaas waren de prijzen daar een stuk hoger dan normaal, en de netheid was een stuk lager dan normaal. Voor het geld waar je normaal een vrij net hotel voor krijgt hadden we nu een niet al te netjes hostel en omdat er niet genoeg bedden waren lag ik met een matrasje zonder kussen op de grond. Die avond zijn we heel vroeg gaan slapen, allemaal bekaf.

’s Ochtends om 4 uur ging de wekker, we gingen namelijk naar de zonsopgang kijken. Dit moet het hoogtepunt van Tai Shan zijn. Maar helaas zat het weer erg tegen. Het was zo mistig en bewolkt dat we geen zon hebben gezien. Om half 6 besloten we dat die zonsopgang echt niet meer zou komen en ondertussen was het al helemaal licht buiten. Tommy, Jolien en ik zijn toen meteen vertrokken. De rest ging met de kabelbaan naar beneden maar wij wilden graag de berg aflopen. Dit was erg mooi. Het klaarde onderweg op en daardoor kregen we een prachtig uitzicht. En om 10 uur stonden we met z’n allen weer op het treinstation om weer terug te gaan naar Beijing. Dit keer gelukkig met een snellere trein en bovendien een luxere. Alweer een super leuk weekend!

Dit waren wel de hoogtepunten van de afgelopen weken. De week na Tai Shan ben ik ziek geweest en heb ik 2 dagen op bed gelegen. Maar nu gaat het allemaal weer helemaal goed. Andere dingen die ik nog gedaan heb zijn, naar de Botanical Garden samen met Jolien en vandaag met 4 klasgenootjes naar het Zomerpaleis. Ook dit waren leuke uitstapjes. Het is hier nu bijna elke dag lekker weer en boven de 25 graden, en als er niet al te veel smog hangt is dit echt heerlijk weer!

Binnen Mongolië
Ik heb trouwens afgelopen week samen met Jolien, Rachelle en Carolien nog een erg leuk uitstapje geboekt. We gaan het weekend van 7-8-9 juni 3 dagen naar Binnen Mongolië. We gaan daar een nacht in een Mongoolse Yurt (tent) slapen en paardrijden over de graslanden. Ook gaan we naar een woestijn daar. Ben heel benieuwd en heb er erg veel zin in! Volgende keer uitgebreid verslag en foto’s daarvan!

En dan nog iets heel leuks ten slotte. Mama komt nog een keer een weekje hier naar toe! Ik ben 27 juni klaar met school en bram komt 6 juli pas. Nou komt mama in de tussentijd, en ook met m’n verjaardag is ze dan hier :).

Goed, dat was het weer voor nu. Jullie zijn weer helemaal op de hoogte van mijn leventje hier. Ik vermaak me dus nog steeds goed. En behalve al die leuke uitstapjes enzo ga ik ook nog gewoon naar school, en ben ik nog steeds aan het studeren hier, niet dat jullie een verkeerd beeld krijgen haha. Hopelijk gaat het daar in Nederland ook allemaal zijn gangetje. Weer bedankt voor jullie leuke reacties. Blijf maar berichtjes plaatsen, vind ik super leuk!

Het is nu ondertussen al weer best laat dus de foto’s zet ik er morgen op denk ik. Maar jullie weten waar ze te vinden zijn: http://picasaweb.google.nl/Renee.Derks

Een dikke knuffel!
Renée

Oke, de foto's staan erop. Ik heb er een aantal toegevoegd aan "meivakantie, Guilin en Yangshuo" en de rest staat in de nieuwe albums.

  • 01 Juni 2008 - 14:07

    Nina:

    Wauw :)

  • 01 Juni 2008 - 14:39

    Sjors:

    haha, idd:
    "En behalve al die leuke uitstapjes enzo ga ik ook nog gewoon naar school, en ben ik nog steeds aan het studeren hier, niet dat jullie een verkeerd beeld krijgen haha."
    wel goed om dat nog erbij te zetten. ;) geniet ervan.
    zoveel leuke dingen naast school, fantastisch.

    gr

  • 03 Juni 2008 - 07:07

    Doreth:

    Wauw Renée,
    Wat een verhalen, wat een foto's.
    Ik vergeet al lezende idd dat jij ook nog snoeihard werkt.
    Dank voor de update en tot -virtueel- gauw!

    Liefs Grrrr D!

  • 04 Juni 2008 - 09:37

    Anne:

    Gossie gossie.. Ik ben net door een reisgids aan het bladeren met de leukste verhalen en prachtige plaatjes!
    IK WIL NAAR CHINA!! :P

    Mooi Mooi Mooi!

    Ooh ik moet ook elke keer zo lachen als ik weer zo'n foto zie met zo'n slapende bouwvakker hihi :) En alweer je laatste maand joh :O! Dat gaat snel zeg! Maar wel leuk leuk en super dat je mam nog een keer komt :D En dan daarna Bram weer ziet! Er komen nog heel veel leuke dingen aan :) Heel veel plezier nog daar en succes met het harde werken ;)

    Knuf en kus Anne

  • 06 Juni 2008 - 11:12

    Tantamia:

    Geweldig wat een geluk dat jij in china zit en dat wij daar van mee mogen genieten Dikke knuffel van ons.

  • 09 Juni 2008 - 16:18

    Anne:

    WHAHIEE :)

    Bedankt voor het leuke kaartje :)

  • 11 Juni 2008 - 13:00

    Tanta Mia:

    weer naar je mooie fotos gekeken, Hier gaat alles goed,nog 2 weken en dan heb ik ook vakantie ik heb er veel zin in Dikke knuffel en we blijven mee genieten

  • 25 Juni 2008 - 12:15

    Tante Mia:

    hartelijk gefeliciteerd met je moeder,en wat geweldig dat ze eind deze week weer bij jou is. ik wens jullie samen heel veel plezier, en een dikke knuffel van mij groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

21 februari vertrek ik naar China, naar Beijing om precies te zijn, om daar 4,5 maanden Chinees te gaan Studeren aan de universiteit.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 14743

Voorgaande reizen:

21 Februari 2008 - 16 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: