Guilin en Yangshuo, een mooi stukje China... - Reisverslag uit Peking, China van Renée Derks - WaarBenJij.nu Guilin en Yangshuo, een mooi stukje China... - Reisverslag uit Peking, China van Renée Derks - WaarBenJij.nu

Guilin en Yangshuo, een mooi stukje China...

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

08 Mei 2008 | China, Peking

Nimen hao!

Wat was ik toch blij toen mama me de tas gaf met Nederlandse dingetjes! Stroopwafels, chocola, drop, kleren enz. En super super bedankt voor de paar kaartjes en cadeautjes die jullie voor me meegegeven hadden, ze hangen allemaal boven mijn bed. Maar het meest blij was ik nog dat papa, mama en Tom ineens voor mijn neus stonden hier in China, dat ik ze alles kon laten zien en dat we samen een super vakantie voor de boeg hadden! Na een heerlijke week die helaas veel te snel voorbij ging ben ik nu weer terug in Beijing. We hebben het echt heel erg leuk gehad en hebben zo veel gedaan dat ik eigenlijk niet eens weet wat ik nou wel en niet moet vertellen en waar ik moet beginnen. Vooraan beginnen dan maar?

Beijing
Nadat papa, mama en Tom in Beijing waren aangekomen hebben ze in 4 dagen al heel veel van de stad gezien. Bijna net zoveel als ik in totaal in 2 maanden. In vier dagen hebben ze het Plein van de Hemelse Vrede, Wangfujing, de Verboden Stad, het Tiantan park met de tempel van de hemel en het Beihai meer gezien. Ook hebben we op de pearl market 3 backpack rugzakken gekocht en op de silkmarket wat kleding. Zelf zijn ze nog door de Hutong straatjes gewandeld bij het hotel wat allemaal heel erg typisch Chinees is en heel leuk. En natuurlijk zijn we elke avond lekker gaan uit eten. Op zondagavond hebben we samen met Lisa en haar familie Pekingeend gegeten wat ook erg gezellig was. En zo vonden ook ons pap, mam en Tom uit dat op de rijst na niets van het chinese eten hier op het chinese eten in Nederland lijkt. Hier is het gewoon allemaal veel lekkerder. Na 4 dagen in het drukke Beijing vertrokken we op woensdagochtend naar Guilin. Ik moest maandag en dinsdag nog naar school maar nu kon voor mij de vakantie ook echt beginnen. Na een klein beetje stressen haalden we gelukkig net ons vliegtuig. Daar gingen we dan met onze backpackrugzakken, op naar Guilin…

Guilin en Yangshuo
Het klimaat in de provincie Guangxi is tropisch en dat merkte we ook meteen toen we het vliegtuig uit kwamen. Helaas regende het wel maar het was toch nog lekker warm. We hebben die dag niet heel veel meer gedaan omdat het ook al 5 uur was toen we in het hostel waren. ’s Avonds zijn we in de stad wat gaan eten. Mama had in het reisboekje gelezen dat Guilin ook bekend staat om de goede voetmassages dus na het eten zijn we met zijn 4en naar een massagesalon gegaan waar we allemaal een heerlijke voetreflexmassage hebben gehad. Vervolgens zijn we maar naar bed gegaan omdat we de volgende dag met de boot van Guilin naar Yangshuo zouden varen. Dag 1 was al geslaagd!

Donderdag 1 mei (Chinese dag van de arbeid)
Om 8 uur vertrokken we met een bus richting de boot. We gingen met een hele groep en daarom kregen we voor het gemak van de gids allemaal een pandasticker die we dan om ons shirt konden plakken. Zo wist hij wie er bij hem hoorde. Joepie… haha. De boottocht was ondanks dat het hele groepsgebeuren heel erg mooi. Je vaart tussen de natuur en de bergen door en het landschap daar is net een sprookje vind ik, zo mooi. Gelukkig regende het ook niet meer en kwam zelfs de zon tevoorschijn. Een hele leuke ervaring dus.

In Yangshuo aangekomen was het erg druk het was namelijk 1 mei, een Chinese feestdag. En blijkbaar vonden de Chinezen het ook wel een leuk plan om naar Yangshuo te gaan. Maar ook al was het zo toeristisch, Yangshuo is toch een heel erg mooi stadje. Het ligt nog meer tussen de bergen dan Guilin en is een stuk kleiner. We zijn maar meteen op zoek gegaan naar een hotel en hebben daar ook meteen een aantal nachten geboekt. Maya, een plaatselijke gids die we bij het verlaten van de boot tegenkwamen heeft ons naar een hotel gebracht en bood ook meteen aan om de volgende dag onze gids te zijn met een fietstocht. Dat vonden we wel een leuk plan. Verder hebben we die dag het dorpje nog een beetje verkend en zijn we ’s avonds weer lekker gaan eten.

Vrijdag
Vrijdag zijn we dus met Maya (de gids) gaan fietsen. Eerst door het platteland en naar een riviertje en daarna in haar geboortedopje bij haar ouders lunchen. Het was heerlijk weer. En de omgeving was weer zo ongelofelijk mooi. Ik denk dat jullie het beste maar de foto’s kunnen kijken om te zien wat ik bedoel. Het stadje Yangshuo is best druk en toeristisch maar zo gauw je de stad uitgaat wordt het heel rustig. Als je daar op de fiets zit lijkt het net alsof je door een oude Chinese film fietst, overal boeren met van die grote rijsthoeden op hun velden aan het werk en bergen, kleine dorpjes, riviertje erbij… zoals ik al zei bekijk de fotos maar :). Wat het nog leuker maakte was dat Maya veel wist te vertellen over de omgeving en over China zelf.
Rond 1 uur kwamen we in het dorpje van Maya. Haar ouders en oma van 90 wonen daar in een heel klein plattelandshuisje. Ze waren al druk bezig met koken toen we er aan kwamen. Speciaal voor ons werden er een kip en een grote vis geslacht. Verder stonden er ook met een soort gehakt gevulde slakken op het menu. Even wennen allemaal maar ik vond het toch best lekker. Het was vooral heel speciaal om een kijkje te nemen in het alledaagse leven van mensen op het platteland en het maakte het natuurlijk nog leuker dat ik een beetje met die mensen kon praten. Tijdens het eten kwam ik ook een aantal Chinese gebruiken tegen die ik al op school heb geleerd. Zo bleven ze de hele tijd zeggen dat we nog meer moesten eten. Ook werd er heel vaak geproost tijdens het eten. Ik vond het leuk om te zien dat de dingen die ik heb geleerd ook echt gebeuren in het Chinese leven. Na het eten zijn we weer terug naar Yangshuo gefietst over een heel mooi stukje platteland van China. En toen kwamen we stiekem toch best moe weer in Yangshuo aan. ’s Avonds bij een Westers restaurant gegeten, (we hadden even genoeg chinees op die dag) en toen was er weer een heel leuke dag voorbij.

Zaterdag
Vandaag eerst lekker een beetje uitgeslapen en toen hebben we weer fietsen gehuurd en zijn we met z’n 4en op pad gegaan. Weer prachtige stukjes China gezien. Af en toe hadden we geen idee of we nog wel in de goede richting gingen maar gelukkig kon ik in het Chinees de weg vragen aan de mensen :). Na ongeveer 4 uur fietsen zijn we met een bootje de rivier overgestoken. Daar hebben we wat gegeten in een gezellig tentje. Vervolgens zijn we met een bamboevlot terug gevaren over de rivier Li. De fietsen konden gelukkig ook mee. Dit duurde ongeveer een uurtje. Was een erg mooie tocht! Onderweg zag je overal waterbuffalo’s die verkoeling zochten in de rivier. Een meisje was haar haar in de rivier aan het wassen en ook de was werd in de rivier gedaan. Langs de oever van de rivier groeit overal bamboe. Weer veel mooie foto’s gemaakt dus!
Die avond zijn we naar de show Impressions Liu Sanjie geweest. Deze show is in elkaar gezet door Zhang Yimou, wat ook de regisseur is van de films ‘Curse of the golden flower’ en ‘House of the Flying Daggers’. Hij gaat ook de openingsceremonie voor de Olympische Spelen regisseren. Deze show was ook heel erg de moeite waard. Hij werd gehouden op de rivier met op de achtergrond het karstgebergte. Er kwamen veel mooie lichteffecten en muziek in voor en de acteurs waren allemaal plaatselijke bewoners. Weer een super dag!!

Zondag
Papa en ik zijn vandaag heel vroeg opgestaan, 6 uur maarliefst! We wilden namelijk een kijkje in het Yangshuo park gaan nemen omdat we hadden gehoord dat daar ’s ochtends veel tai chi te zien zou zijn. Om kwart over 6 gingen we naar het park en tot onze verbazing was daar al vollop leven. Mensen fanatiek aan het badmintonnen, hardlopen, gymen en natuurlijk tai chi. Leuk om een keer gezien te hebben maar voor mij is het toch iets te vroeg om hier elke dag aan mee te doen. ;-)
Daarna zijn we toch nog even gaan slapen en toen we wakker werden regende het helaas. Daarom hebben we de rest van de dag maar gewinkeld en souveniertjes gekocht, ook leuk natuurlijk! We hebben weer heel veel afgedingt die dag want ook in het zuiden van China kennen ze dit.
Om 4 uur hebben we de bus naar Guilin genomen. De volgende dag zou namelijk de laatste dag zijn en we wilden heel graag nog de rijstvelden bij Longsheng gaan bekijken. Vanuit Guilin kan je daar een dagtripje naartoe doen. In Guilin zijn we weer naar hetzelfde hostel als de eerste nacht gegaan en daar hebben we de hele avond met z’n 4en zitten kaarten, supergezellig was het!

Maandag
Laatste dagje vandaag. Om 8 uur vertrokken we al met de bus richting de rijstvelden. We gingen met een hele groep en zouden eerst twee dorpjes bezoeken waar de Zhuang minderheidsgroep leeft. De vrouwen van dit volk zijn de baas. Zij bepalen alles in het dorp en de mannen doen wat zij zeggen. Ze staan bekend om hun lange haren. Deze knippen ze eenmaal in hun leven af, namelijk als ze gaan trouwen. Sommige vrouwen hebben dus haar van bijna 2 meter lang! Wat ook leuk is om te weten, is dat wanneer Zhuang mensen iemand leuk vinden ze deze persoon in hun kont knijpen. We hebben een traditionele show van hen bijgewoont. Eerst werd er wat gedanst, gezongen en muziek gemaakt en kregen we traditionele thee en daarna werd er een huwelijksceremonie nagedaan. Er werden 4 mannen uit het publiek gekozen. 3 Chinezen en ja hoor jullie raden het al… Tom! Die is daar dus getrouwd met een Chinees meisje van de Zhuang minderheid en heeft zelfs een liedje voor haar moeten zingen op het podium! De details verteld ie zelf nog wel haha. Hij kreeg in ieder geval wel een kei hard applaus aan het einde.
Daarna zijn we naar de rijstvelden gegaan. Dit moet een van de mooiste dingen van China zijn. Wij hadden helaas pech want het regende best hard en t was bovendien heel mistig. Van dat prachtige uitzicht en die rijstvelden hebben we uiteindelijk weinig gezien. Dit was jammer maar het was toch een erg leuk tripje. En gelukkig krijg ik nog een herkansing in juli als ik met Bram ga reizen..

En toen zat onze laatste dag in Guilin er ook al op. Dinsdagochtend om 7 uur heeft papa mij naar het vliegveld gebracht. Zij zouden eigenlijk ook al ’s ochtends naar Xi’an vliegen maar die vlucht was gecancelled en dus vlogen ze pas om 4 uur ’s middags. Met m’n backpack en een tas vol souvenirs stapte ik weer het vliegtuig in om weer terug naar Beijing te gaan. Terug naar de drukte en de smog…

Ondertussen ben ik al weer 2 dagen naar school geweest en ik moet zeggen dat het toch ff wennen is weer in dat ritme te komen. Door die week reizen heb ik de smaak te pakken gekregen en wil ik alleen maar meer van China zien. Maar dat komt in juli en augustus wel.

Papa, mama en Tom zitten op dit moment nog in Xi’an en hebben het hopelijk/waarschijnlijk super leuk. Ze gaan daar onder andere het terracotta leger bezoeken. Zaterdag komen ze met de trein weer in Beijing aan en gaan we er hier nog 6 leuke dagen van maken. Op de planning staat sowieso de Chinese muur.

Ik ga nu meteen ook wat foto’s op m’n site zetten. Papa heeft er nog veel meer gemaakt maar dit is alvast een begin. http://picasaweb.google.nl/Renee.Derks

Dat was het voor nu. Een heel verhaal weer. Hopelijk hebben jullie een beetje een beeld van onze super vakantie en anders zijn papa mama en tom over 1.5 week weer thuis om jullie het hele verhaal te vertellen en de foto’s te laten zien.

Heel veel groetjes en een dikke knuffel! Ook van Tiny, Els en Tom.

-xxx-

Renée


  • 08 Mei 2008 - 07:20

    Nina:

    Weer een super leuk verhaal!
    Geniet van de drop, peperkoek en het bezoek van je familie!
    Liefs, X Nina

  • 08 Mei 2008 - 08:21

    Sylvia:

    Lief Reneetje wat een schitterende fotoos heb je toch weer gemaakt.
    De eerste fotoo is voor mij al grappig jouw mamma met het zelfde
    Tshirt wat ik nu aan heb rood met zwarte dierenprint.
    De natuur met die eigenaardig gevormde bergen is prachtig.
    De bamboe en bamboeboten met de bamboestoeltjes is een goed idee.
    Ik vind het geweldig dat je Bram zo veel kunt laten zien en je bovendien de taal al zo goed kan. De natuur bevalt mij beter
    dan de stad.
    Doe als dit nog kan de lieve groeten aan mijn zusje Ellie, Ton Rosa
    En Feline . Ik ben ook er nieuwschierig naar hun verhalen en hoop dat alles goed is gegaan. Hier gaat alle zo zijn gangentje, alleen (mijn moeder) Oma zit nu in het bejaardenhuis in Uden (st.Jan) haar wonden zijn genezen, maar haar conditie is slecht.
    Renee ik geniet van je verhalen.
    Lieve groetjes Sylvia

  • 08 Mei 2008 - 10:03

    Bram:

    Wauw! Mooie foto's Renée!
    Daar wil ik idd ook wel heen! :)
    Ik spreek je straks wel weer.

    xXx

    Ps.|Kan ik al bij Tiny, Els en Tom reserveren om foto's te komen kijken?


  • 08 Mei 2008 - 11:33

    Suze!:

    hej renee! ik heb eindelijk een beetje tijd gehad om je verhalen zo een beetje te lezen!! wat goed van je school en wat leuk dat je het zo leuk hebt gehad met je fam! Nu nog wachten op Bram! Ik hoorde ook van bram dat het moeilijker is geworden met visum naar China..balen voor ons..nu gaan we dan misschien echt alleen voor de olympische spelen..jammer maar we hebben ook echt te weinig tijd om echt alles te doen! Heel veel plezier nog daar!!
    Kus!

  • 09 Mei 2008 - 04:13

    Margje:

    Geweldig Renée, wat een prachtige foto's
    het klinkt misschien gek maar zelfs nu ik zelf in een prachtig land ben kan ik niet stoppen te dromen over nieuwe reizen, nieuwe landen....
    ik ga zeker ooit naar China, ga je dan met me mee??

  • 09 Mei 2008 - 17:24

    Marloes:

    Wauw renee...het ziet er echt super mooi uit daar!! echt heel anders dan de stad super mooi die cultuur. Dalijk nog een keer genieten met Bram. Veel plezier straks nog met de familie.
    xxxx

  • 12 Mei 2008 - 08:10

    Betsy:

    hallo rene/ruini. gister heb ik van jan en mia het adres van jou site doorgekregen. vol verwondering heb ik in een keer alles doorgelezen en de foto's bekeken. wat geweldig allemaal, school-
    prestaties, de sfeer, de kleuren en ook nog de vakantie samen met tiny, els en tom. ik begrijp dat je volop geniet, ga zo door. ik zal regelmatig op je site kijken om je belevenissen te volgen.
    groetjes van ome piet en mij.
    betsy

  • 12 Mei 2008 - 11:00

    Inge:

    ow reneetje echt super gaaf!
    De fotos zijn prachtig en je verhaal is geweldig!
    Echt cool dat je het zo tof hebt gehad
    We smsen xxx

  • 12 Mei 2008 - 21:06

    Ester:

    Heey Renee,
    Wat een mooi verhaal en fijn dat je je ouders en broertje weer even hebt gezien. Wat een ervaringen weer! Echt gaaf!
    Xxx Ester

  • 13 Mei 2008 - 06:14

    Aardbeving:

    Jullie hoeven je geen zorgen te maken over ons met betrekking tot de aardbeving in China. Wij zijn allemaal in Beijing en hebben er niks van gemerkt.

    Groetjes de familie Derks

  • 13 Mei 2008 - 09:19

    Ilona:

    Gelukkig hebben jullie niets. Ik had het vanochtend gehoord en moest meteen aan jullie denken!

    Heel veel plezier nog.

    Liefs Ilona

  • 13 Mei 2008 - 12:03

    George:

    Hey Reneeke,

    Ik vond de rijstvelden ook echt mooi zeg.. :P. Jammer dat je die niet gezien hebt. Maar voor de rest echt supermooi. Kan ook echt niet wachten totdat ik ga.
    Veel succes nog op school.

    Groetjes aan iedereen.

  • 14 Mei 2008 - 08:59

    Ester:

    Fijn dat jullie allemaal in orde zijn. Ik moest ook meteen aan jullie denken. Veel plezier nog!
    Xxx

  • 17 Mei 2008 - 15:30

    Anouk Derks:

    Hey Renee! Fijn dat je het zo naar je zin hebt!! Voor ons ook erg leuk om je site te bekijken! Eric en ik wensen je nog veel plezier daar ver weg!!
    Liefs Anouk

  • 17 Mei 2008 - 17:08

    Jan, Mia En Beau:

    Met beau op schoot hebben we je verhaal gelezen. Beau is een nachtje te logeren. Prachtig wat jullie allemaal zien en meemaken. Wat laat lezen we je verhaal, druk, druk, ... Inmiddels zijn Tiny, Els en Tom alweer thuis. Els heeft vanmorgen al gebeld. Ze hebben natuurlijk veel te vertellen en te laten zien. Snel gaan we deze week een keer naar Zeeland. Maar van jou hebben we ook al veel foto's gezien.
    Renéé, het allerbeste en geniet van de tijd die komt.

  • 21 Mei 2008 - 10:49

    Kristel:

    Heej lieve Renée! :)

    Gelukkig heb je niets gemerkt van de aardbeving, was wel even schrikken..

    Wat een mooi verhaal heb je weer geschreven, ik ben blij dat je zo'n fijne dingen meemaakt, en dat je het zo fijn hebt gehad met je papa, mama en Tom. Echt super! :D Je boft maar dat je zo'n mooie kans hebt gekregen om al die mooie dingen te zien. China is een bijzonder land.

    Hier gaat alles goed :) Laatste loodjes met school, maar het is helemaal niet moeilijk :P Dus dat komt wel goed. En verder is het hier heeerlijk weer, dus genieten..

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

    Geniet van alles wat je daar meemaakt :)

    Liefs Kristel

  • 24 Mei 2008 - 19:45

    Bas Visser:

    Wat een belevenis voor de fam. de foto's zijn erg mooi. We zijn hier erg jaloers want ze hebben natuurlijk de beste gids van allemaal gehad. Nog veel plezier en veel succes op school.

    Groeten wendy, Beau en Bas Visser

  • 25 Mei 2008 - 09:16

    Ellen :

    Ha Renee...
    leuk leuk he!
    Ik geloof dat je jezelf daar goed vermaakt! Geniet er nog maar even van, het is zo voorbij en dan zit je weer in het koude Nederland!
    Ik ben benieuwd hoe je het ervaren hebt als je weer je plekje gevonden hebt in NL...
    groetjes Ellen Koenders.

  • 25 Mei 2008 - 20:20

    Karen Vervoort:

    wat een geweldige ervaring, voor jou en je ouders om daar in `jouw`China hun te mogen ontmoeten en rondreizen. Prachtige foto´s!!! Heb begrepen van Els dat jullie samen nog eens 11 dagen gaan samenzijn!!
    Ben je alweer een beetje bekomen van je ziek zijn,was wel erg vervelend voor je, maar ik heb gehoord, dat Lisa je wel in de gaten houdt.
    Lieve Renee, geniet ervan, maar dat doe je wel ,dat lees ik wel uit je berichten!!
    Hartelijke groeten Karen Vervoort

  • 26 Mei 2008 - 21:01

    Marijke:

    Hoi Renée,
    Wat een leuke ervaring: samen met je ouders en je broer genieten van het mooie China!!
    Ik heb ze inmiddels al weer gesprokenm ze vonden het prachtig om samen met jou in China te zijn!
    De foto's zijn ook heel mooi, jammer van de mistige rijstvelden,misschien zie je ze nog wel bij helder weer.

    Ga door met genieten, voor je het weet ben je weer terug in ons kikkerlandje!!

    Groetjes,
    Marijke,Jan,Stefan en Jasper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

21 februari vertrek ik naar China, naar Beijing om precies te zijn, om daar 4,5 maanden Chinees te gaan Studeren aan de universiteit.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 14598

Voorgaande reizen:

21 Februari 2008 - 16 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: